Health Rodos: Λειτουργεί πιλοτικά εδώ και έναν χρόνο σε δύο νοσοκομεία. Θα επεκταθεί σε όλα από το 2024.
Επιχειρησιακό σχέδιο λειτουργίας για την αντιμετώπιση έκτακτων και επειγουσών καταστάσεων στις νοσηλευτικές μονάδες, λειτουργεί πιλοτικά εδώ και ένα χρόνο σε δύο νοσοκομεία της χώρας.
Πρόκειται για το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου στη Θεσσαλονίκη και το Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Ηρακλείου (ΠΑΓΝΗ) στην Κρήτη. Το πρόγραμμα λειτουργεί υπό την ομπρέλα του Οργανισμού Διασφάλισης για την Ποιότητα στην Υγεία (ΟΔΙΠΥ), με στόχο να επεκταθεί σε όλα τα νοσοκομεία της χώρας από το 2024.
Όπως αναφέρει στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ «Πρακτορείο Fm» η κυρία Λιάνα Μιχαηλίδου, διευθύντρια της Υπηρεσίας Ποιοτικού Ελέγχου του Παπαγεωργίου, το πρόγραμμα «Ασφαλές Νοσοκομείο» είναι ένα από τα πρώτα του ΟΔΙΠΥ.
Αφορά χρωματικούς κωδικούς που άπτονται ο καθένας μίας διαφορετικής επείγουσας ανάγκης, που πρέπει να αντιμετωπιστεί. Ειδικότερα:
- Ο κόκκινος κωδικός αφορά φωτιά
- Ο μπλε κωδικός την ανακοπή ενός ασθενούς, ενός εργαζόμενου ή ακόμη και ενός επισκέπτη
- Ο ροζ κωδικός αφορά σε αρπαγή μικρού ασθενούς (0-16 ετών)
- Ο ασημί κωδικός αφορά αγνοούμενο ενήλικα ασθενή
- Ο πορτοκαλί κωδικός αφορά εσωτερική ή εξωτερική καταστροφή
- Ο κίτρινος κωδικός αφορά απειλή βομβιστικής ενέργειας
Πώς λειτουργεί
Πώς θα λειτουργεί αυτό το επιχειρησιακό σχέδιο στα νοσοκομεία; Η κυρία Μιχαηλίδου φέρνει παράδειγμα την εξαφάνιση ενός ενήλικα ασθενή (ασημί κωδικός).
«Όταν κάποιος γιατρός αντιλαμβάνεται ότι λείπει ένα ενήλικας ασθενής από τον θάλαμο του, ειδοποιεί την εφημερεύουσα, η οποία είναι ο άνθρωπος κλειδί στο “Ασφαλές Νοσοκομείο”», εξηγεί. «Η επικοινωνία γίνεται σε ειδικό τηλέφωνο που χρησιμοποιείται μόνο για τους κωδικούς επείγουσας ανάγκης».
Η εφημερεύουσα, με τη σειρά της, ζητά τις πληροφορίες που χρειάζεται, όπως:
- Ονοματεπώνυμο
- Περιγραφή του αγνοούμενου και της κατάστασης του
Ύστερα, πηγαίνει στο τηλεφωνικό κέντρο για να βγάλει αναγγελία στα μεγάφωνα, έχοντας ήδη ενημερώσει την εξωτερική πύλη για να κατέβουν οι μπάρες.
Παράλληλα, έχουν ήδη ειδοποιηθεί οι εργαζόμενοι της φύλαξης και «χτενίζουν» το νοσοκομείο. Εάν σε διάστημα 30 λεπτών που διαρκεί ο συναγερμός του κωδικού, δεν εντοπιστεί ο αγνοούμενος ασθενής, ειδοποιείται η αστυνομία με ευθύνη της εφημερεύουσας.
Εκπαίδευση του προσωπικού στα νοσοκομεία
Όπως εξήγησε η κυρία Μιχαηλίδου, για να εφαρμοσθεί το επιχειρησιακό σχέδιο στα νοσοκομεία παρέχεται θεωρητική κατάρτιση στο προσωπικό. Γίνεται επίσης διανομή έντυπου υλικού και πρόβες, ασκήσεις και εκπαιδεύσεις των εργαζομένων. Η εκπαίδευση γίνεται σε όλα τα τμήματα του νοσοκομείου και σε όλες τις βάρδιες.
Πότε βρίσκουν όμως γιατροί, νοσηλευτές και λοιπό προσωπικό χρόνο να εκπαιδευτούν, μέσα σε ένα πιεστικό εργασιακά περιβάλλον, λόγω των γνωστών ελλείψεων στο ΕΣΥ; «Ακόμη και με υποστελεχωμένο Εθνικό Σύστημα Υγείας, δεν μπορούμε να βρούμε δικαιολογία να μην είμαστε έτοιμοι», είπε η κυρία Μιχαηλίδου. «Αυτό είναι κατανοητό και από τους ίδιους τους εργαζόμενους, οι οποίοι βάζουν πάνω από όλα την ασφάλεια των ασθενών, αλλά και την προσωπική τους ασφάλεια. Μέχρι σήμερα ποτέ δεν αντέδρασαν σε αυτές τις εκπαιδεύσεις».
Αντίστοιχα επιχειρησιακά σχέδια σε νοσηλευτικές μονάδες, σύμφωνα με την κυρία Μιχαηλίδου, εφαρμόζονται σε ΗΠΑ, Κίνα, Ιαπωνία, Κατάρ, Σαουδική Αραβία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ιταλία, Ισπανία, αλλά όχι καθολικά και συνήθως στον ιδιωτικό τομέα.
Φωτογραφία: iStock
πηγή: iatropedia.gr